Sebenarnya di antara keduanya lebih kurang jer. Harga dipaparan dengan harga yang ditempah lain dan berbeza. Kalau ada perbezaan tak jauh sangat. Bak kata orang dulu-dulu berkejar berlari sama ajer. Laman-laman web ni biasanya memainkan emosi pelawatnya dengan perkataan "cepat" "terhad" "hanya tinggal 5 bilik sahaja lagi. Sebenarnya itu semua bahasa-bahasa marketing nak suruh korang booking cepat-cepat.
Pihak hotel pun bukan main lagi memainkan peranan yang penting dalam "marketing scheme" ni. Kalau tak caya ko cuba call hotel, dia akan cakap kat ko suruh booking kat internet dan bagi nak memastikan ko buat booking kat internet dia akan bagi harga tak munasabah bila ko tanya rate 1 malam di hotel mereka. Seolah-olah macam diaorang ni tak kesah bagitau harga bayar kat hotel jauh lagi mahal dari harga kalau booking kat internet.
Kalau nak jadi pengguna yang bijak, aku boleh sarankan beberapa perkara sebelum ko buat booking. Jadikanlah laman-laman web ni sebagai panduan harga. Sebenarnya sebagai pengguna kalau nak dapat harga super murah memang jangan mimpi, tapi yang ko boleh mimpikan ialah nak dapat harga yang patut.
Apa yang ko perlu buat ialah
1. Buat perbandingan sebanyak mungkin diantara laman-laman web hotel ni.
2. Lepas buat perbandingan, ko buat panggilan ke hotel berkenaan dan tanya rate dia.
3. Baru decide nak tempah kat web atau kat hotel.
Kenapa nak buat macam nie?
Aku dah kena sekali. Aku fikir dah dapat harga paling murah dengan web-web booking hotel ni. Sekali aku call harga bayar kat hotel lagi murah dari booking kat internet. Dan yang paling biasa, harga kat hotel lagi mahal dari booking kat internet. Keyword dia kat sini ialah "bandingkan"!!!. hmmm ... apsal aku bunyi macam trivago jer hahaha belasah je la.
Kat sini tulis RM 250 |
Bila bayar RM 264.73 |
Comments
Post a Comment